FAQ

Vanliga frågor och svar

Hittar du inte svaret på din fråga kan du mejla oss på info@mizzy.se eller ringa oss på 011-265012!

- Att handla på Mizzy
- Konto & Personuppgifter
- Betalning & Leverans
- Byte & Reklamation
- Vilket löshår ska jag välja?
- Behandling & Skötselråd för löshår
- Samarbeten & Modeller

Att handla på Mizzy

Hur kommer man i kontakt med kundtjänst?

Mejla oss på info@mizzy.se eller ring oss på: 011-265012 

Vem får handla på Mizzy.se?
Alla som är över 18 år eller har målsmans tillstånd får handla hos oss.
 
Hur handlar jag? 
Tryck på köp, gå sedan till kassan för att logga in eller registrera dig.

Hur tar jag bort en produkt från varukorgen?
Klicka på "Visa varukorgen" längst uppe till höger. Klicka sedan på plus- och minustecknena för att öka eller minska produkter i antal. 

Köpknappen fungerar inte - hur gör jag?
Antagligen så har du spärrat "cookies". Du måste acceptera ”cookies” för att kunna handla i vår nätbutik.

Jag vill ha ett kvitto - hur gör man?  
Kvittot skriver du ut själv när du har lagt en order. Om du skulle missa det kan du alltid logga in på din egen kundsida under "Mitt konto" och skriva ut kvittot där.

Finns varan i lager?
Vårt lager finns i Norrköping. Alla produkter som går att beställa ska finnas i lager, är produkten slut framgår detta.

Produkten jag söker finns inte i ert sortiment, kan ni ta in den åt mig?
Vi försöker ständigt utöka och förbättra vårt sortiment, berätta gärna via mejl (info@mizzy.se) vad du söker så ska vi göra vårat bästa för att uppfylla dina önskemål.
 

Konto & Personuppgifter


Hur registrerar jag ett konto? 

Om du inte redan är kund hos oss, så klickar du på länken "Logga in/Skapa användare". Fyll därefter i uppgifterna i formuläret och tryck sedan på "Skapa användare". När detta är gjort är du välkommen att börja handla.
 
Jag har glömt mitt lösenord. Hur får jag reda på det eller skaffar ett nytt? 
Klicka på "Logga in/Skapa användare välj sedan "Har du glömt ditt lösenord?" och följ instruktionerna.
 
Hur används mina personuppgifter?
Dina uppgifter sparas elektroniskt. Alla personuppgifter används uteslutande till att upprätthålla vår kundrelation med Er. De används enbart för en kommunikation mellan webbutiken och köparen. Vi garanterar att inga uppgifter kommer säljas eller föras vidare till tredje part. Du har rätt att efter skriftlig begäran ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, fullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas. Du ansvarar själv för att användarnamn och lösenord hålls hemliga, så att ingen obehörig kan använda dessa uppgifter.
 
Hur ändrar jag mina person- och adressuppgifter? 
Alla dina personliga uppgifter kan du ändra i din kontrollpanel genom att klicka och logga in på "Logga in/Skapa användare".
 

Betalning & Leverans 


Vilka betalningsalternativ finns?

Du kan välja kortbetalning via payson eller paypal, du kan också välja förskottsbetalning bankgiro, faktura eller postförskott. Du kan läsa mer om våra betalningsalternativ under våra köpvillkor.

Hur skickas min order? 
Din order skickas som vanligt brev med posten eller posten varubrev. Stora paket skickas med DHL.

När skickas min order? 
För ordrar som läggs före kl.14.00 måndag-fredag så är målsättningen att skicka varan samma dag, förutsatt att varan finns i lager. Vid förskottsbetalningar tillkommer ungefär 1-2 arbetsdagar då betalningen måste registreras i vårt system innan vi skickar varan. 

Hur mycket kostar frakten? 
Inom Sverige har vi fri frakt.
 
Om jag inte hämtar ut mitt paket, vad händer då?
Om varan inte hämtas ut i tid debiteras du en avgift på 300kr för returkostnad samt administrativa kostnader.
 


Byte & Reklamation

Färgen på löshåret stämde inte överens med mitt hår vad gör jag? 
Är förpackningen ej bruten kan du byta eller skicka tillbaks det. Är förpackningen bruten gäller tyvärr inte ångerrätten på grund av hygienskäl.
 
Jag vill göra en reklamation på löshåret, kan jag få någon kompensation för insättningskostnaden som jag betalat hos frisör?
Nej, vi ersätter endast löshåret om det är fel på det.

Löshåret blev slitet snabbt, får jag nytt hår då?
Vi tar då i regel in håret för reklamationsbedömning. Reklamationsrätten omfattas endast av ursprungliga fel och håret blir därför inte godkänt som reklamation om kunden själv orsakat felet. Bedöms håret som felaktigt/defekt efter granskning ersätts du med en ny vara, om en ny vara in kan levereras återbetalas du.

En reklamation ska göras inom rimlig tid från det att kunden mottagit varan.

Jag har inte brutit förpackningen och vill byta/ångra varan, hur gör jag?



Vilket löshår ska jag välja?

Vilken färg ska jag välja?
Jämför din hårfärg med bilderna på hemsidan. Viss nyansskillnad kan variera beroende på bildskärmen du använder. Färgen beror även på om du ska ha äkta eller syntetiskt hår. Färgnumrena stämmer inte alltid överens mellan äkta och syntetiskt hår. Skulle färgen inte stämma överens med ditt hår kan du skicka tillbaks håret så länge förpackningen inte är bruten.
 
Ska jag välja äkta eller syntetiskt löshår?
Äkta löshår består av äkta mänskligt hår och ger det mest naturliga resultatet. Det passar därför dig som tänkt använda ditt löshår mer permanent. 

Syntetiskt löshår är tillverkat av konstgjorda syntetiska fibrer och passar därför dig som provar löshår för första gången eller bara vill använda det ibland.
 
Vilken hårförlängningsmetod ska jag välja?

Äkta hår
Äkta hår har flera olika metoder, de flesta är så kallade permanenta metoder som sitter i dygnet runt.
Clips - En snabb och skonsam metod för dig som bara vill använda håret ibland.
Microringar loops - En enkel och skonsam hårförlängningsmetod för dig som vill ha en permanent hårförlängning utan att använda värme.
Nagelslingor - En permanent hårförlängning för dig som vill ha ett naturligt resultat som sitter bra.
Hårträns - En hårförlängning med många möjligheter då den kan fästas på olika sätt.
 
 
Syntetiskt hår
Clips - 
En snabb och enkel metod för dig som bara vill använda håret ibland.

Hästsvans - Finns i flera fästningsmetoder som till exempel klämma, kardborre och rosett.


Behandling & Skötselråd för löshår

Kan jag styla mitt löshår med platt- locktång eller hårfön?
Äkta löshår tål värme upp till 200 grader. All värmebehandling sker på köparens ansvar.
Vi rekommenderar inte att värmebehandla syntetiskt löshår. Har du tänkt använda håret rakt välj då ett rakt syntetiskt, har du tänkt använda håret lockigt välj då ett lockigt löshår.
 
Kan jag färga/tona löshåret?
Äkta löshår går att färga men eftersom vi inte kan garanetera resultatet görs detta på köparens ansvar. Eventuella reklamationer eller ersättning gäller då inte.
Syntetiskt löshår går ej att färga då de är tillverkade av konsttillverkade fibrer som inte kan ta åt sig färg.
 
 
Mitt löshår sitter inte fast ordentligt, vad är fel?
Det finns flera olika anledningar till att inte håret sitter fast som det ska. Det kan ofta bero på att insättningen är felaktig och att du har använt för liten eller för stor mängd av ditt hår. Det kan även bero på vilka olika produkter du har använt, men även vilken typ av borste du använder samt hur försiktig du är med att dra i fästena. 
 
Har du löshår med microringar kan dessa behöva tryckas fast någon gång i veckan.
 
Hur länge håller löshåret?
Hur länge löshåret håller beror vilken metod du använder och hur väl du sköter det. Äkta löshår kräver mer skötsel men håller oftast längre än syntetiskt löshår. Eftersom löshår inte får någon fukt eller näring från kroppen som ditt riktiga hår får är det viktigt att tillföra detta. Löshår är dock en förbrukningsvara och kommer att bli slitet med tiden. 
 
 
Samarbeten & Modeller

Jag vill samarbeta med Mizzy.se, hur gör jag?
Är du en aktiv bloggare eller eventuellt är aktiv via annan social media och gillar Mizzy of Sweden kan du mejla en intresseanmälan till info@mizzy.se, märk mejlet med "Bloggare".
 
Jag vill bli modell för Mizzy, hur gör jag?
Vi är intresserade av alla slags modeller, oavsett ålder eller utseende. Du behöver inte ha någon erfarenhet sedan tidigare. Är du intresserad av att bli modell för oss kan du skicka ett mejl till info@mizzy.se och märk mejlet med "Modell Mizzy". Glöm inte bifoga nytagna bilder på dig i färg samt berätta i vilken stad du bor i. Fotograferingarna sker i regel i Norrköping där vi håller till.


Hittar du inte svaret på din fråga kan du mejla oss på info@mizzy.se eller ringa oss på 011-265012!